Nagy és világhírű gyűjteményekkel szemben írásunk témája egy kicsinek is nevezhető
gyűjtemény, amely vajdasági, pontosabban: zentai és szabadkai szemszögből szemlélhető.
Ez a képzőművészeti együttes olyan értékes műveket tartalmaz, amelyek Zenta
és Szabadka két világháború közötti művészeti életére, valamint a Zentai Művésztelep
húsz évére világítanak rá. A gyűjtő – Tóth Margit és öccse – Tóth József mellett
a kollekcióval kapcsolatban a vajdasági képzőművészet két markáns alakja, Hangya
András és Ács József játszik fontos szerepet. Hangya a gyűjtemény közvetett
elindítója, Ács pedig későbbi pártfogója. A gyűjtemény 1971-ben került ajándékként
vissza Zentára, az ottani múzeumba. Ezzel a város megkapta első szakszerű képtárát,
a Városi Múzeum pedig új épületét.
A műgyűjtőről
Tóth Margit (Zenta, 1912 – Urbach, 2015),
a gyűjtemény létrehozója Zentán született 1912-ben Tóth Mihály (1886–1918) helybeli
ácsmester és felesége, Etelka első gyermekeként. Amikor édesapja az I. világháború
áldozatává vált, tesvéreivel: Erzsébettel (1913), Józseffel (1916–1935) és Etelkával
(1919) együtt árván maradt. Nehéz anyagi körülményeik miatt minden gyermeknek
korán kellett munka után néznie, de főleg Margitnak – a legidősebbnek és Jóskának
– a család egyetlen férfitagjának. Margit 1933–34-ben Szabadkára került, és
kereskedőként dolgozott a neves Engler-üzletben, a másik két lány 1936 és 1939
között a belgrádi Elkagyárban kapott munkát. Jóska az elemi iskola négy
osztálya után asztalossegédnek szegődött el a zentai Weiner Lipót-féle bútorgyárba.
Itt alkalma nyílt a műbútorfaragás, illetve a fafaragás, valamint a kötelező
rajzórák által a rajzolás műveletének a megismerésére, így hamar kiderült tehetsége.
Tripolszky Géza (1926–2002), a Tóth család gyermekkori szomszédja emlékeiben
őrizte meg Jóska helybéli figurákat ábrázoló szénrajzait, amelyeket az utcabeli
kerítéseken lehetett látni, Rieszné Takács Ilonka néni pedig azt mesélte, hogy
a fiú „műterme” a kukoricagóré volt, ahol gyors mozdulatokkal faragta kis fafiguráit.
A szomszéd gyerekek szerettek Tóthékhoz járni, mert Etelka néni – gyermekeihez
hasonlóan – kedves és nyílt természetű ember volt. A látogatók között akadt,
akit a család művészet iránti szeretete ragadott meg, mint például Nestor Slavnićot
(1921–1996), a későbbi amatőr festőt, aki azt vallotta, hogy a művészetet itt
szerette meg. Az sem lehet véletlen, hogy Margitért két fiatal, tehetséges festő
is rajongott. Elsőként 1929-től a zentai Vladica Nikolić (1909–1986), aki abban
az időben többször is megfestette Margit arcképét. Az egyik kép Margitot matrózruhában
ábrázolja, ma a szabadkai Városi Múzeum tulajdona,1 a másik művészileg
erőteljesebb, és később, 1931-ben készült s a modellt iskolaköpenyben örökíti
meg.2 Ez a kép 1965-ben került az újvidéki Szerb Matica Képtárába
a néhai Bácskai Képtár többi 277 művével együtt.3 Margit néni leveleiben
így írt Vladicáról: „Jól emlékszem, romantikus és szép ifjúkori kapcsolat volt
a miénk, de két éven belül vége lett különféle helybéli, rosszindulatú intrikák
miatt. Az én portrémat dr. Jovan Milekić szabadkai műgyűjtő vette meg Bácskai
Képtárába, miután Vladica szép sikereket ért el önálló kiállításával a belgrádi
Cvjeta Zuzorić Képtárban.” Levelében két fotót is mellékelt Vladicáról és zentai
műterméről, ami nagy értéknek bizonyul, ha tudjuk, hogy Zenta két világháború
közötti képzőművészeti életére eddig kevés fény derült.
Margit néni másik ifjúkori hódolója az 1933-ban Szabadkán felfedezett nagy
rajztehetség, a szintén szegény sorsból származó Hangya András (1912–1988) volt.
Szabadkán ismerkedtek meg, miközben Margit ott dolgozott. Öccsét Jóskát, valamint
annak barátját, Almási Gábortis ő ismertette meg vele.4 Jóska
ezt megelőzően, 1931-ben a zentai bútorgyárban kötött barátságot Almási Gáborral
(1911–1994), a tehetséges fiatal műbútorfaragóval, akiből a későbbiek során
a vidék első nagy szobrászművésze lett. Őt követve került Jóska 1933-ban Szabadkára,
a Sípos testvérek bútorgyárába. Itt folytatódott művészi fejlődése. Almásival
feljárt Oláh Sándor festőművész műtermébe, s ott gyakran ült modellt. Ekkor
festett róla Almási arcképet5, mint ahogy Jóska is ekkor festhette
egyetlen megmaradt képét, egy férfi arcképet.6 Margit Hangya által
készített, kisméretű arcképe7 is ebben az időben jöhetett létre.
A kép emléket állít plátói kapcsolatuknak, mert alján a következő feliratot
őrzi: „Margit, emlékezz!” Talán éppen ennek a rövid üzenetnek köszönhetik, hogy
a két fiatal kapcsolata nem merült feledésbe, noha először a lány, majd a fiú
házasságkötése később fátyolt borított rá. Az üzenet viszont magyarázatot ad
még két Hangya-kép tartalmára is: az egyik a szabadkai dr. Vinko Perčić gyűjteményében
található temperavázlat, amely fák alatt ülő párt ábrázol – a festőt, aki bal
kezével átkarolja a vállára boruló lányt.8 A lány külleme Margitra
utal, mint ahogy a kép datálása (1934) és az a tény is, hogy Tóth Margit későbbi
képgyűjteményéből került elő egy másik hasonló olajfestmény.9 Ezen
is sudár fák alatt látható egy pár. A matróztrikós fiú fejét a föléje hajló
lány ölébe hajtja, s bár arcuk nem látható, mégis tudjuk, a festő az, és a kép
néhai tulajdonosa, Margit volt az ihletadó. Levelezésünk során Margit néni egy
1934-ben készült fényképet is küldött, amelynek közepén ő látható oldalán öccsével
és Hangya Andrással. A levélben magyarázatul hozzáfűzi: „Hangya Bandi az én
és az öcsém jó barátja volt, akiben megbízhattam, s akivel barátságom öcsém
halála után is folytatódott. Neki minden bánatomat elmondhattam, mert jó szívű
ember volt, és megértett engem. Amikor Belgrádba került Dobrovics Péter rajztanfolyamára
(1936), néhányszor meglátogattam annál is inkább, mivel két húgom is Belgrádban
dolgozott. Később, amikor Bandi folytatta tanulmányait az Akadémián (1937),
vasárnaponként eljártunk a belgrádi Bolyai Farkas Egyetemi Kör táncrendezvényére,
s ott két másik festőnövendékkel, Boschán Györggyel és Ács Józseffel is találkozhattunk.
Szerettem Bandi akadémiai műtermébe is eljárni…” S hogy olyankor kiállításokat
is látogattak, arról későbbi gyűjteménye katalógusának első sorai árulkodnak:
„A képzőművészet iránti érdeklődésem és őszinte vonzódásom nagyon régi eredetű.
Egy döntő eseménnyel kezdődött a festészet elbűvölő hatása. A harmincas évek
közepén egy velem egykorú festővel barátkoztam. Fiatal volt, tele idealizmussal
és ambícióval. A művészet iránti szeretetet át akarta vinni másokra is. Abban
az időben egy nagy méretű kiállítást rendeztek Belgrádban, s ezt a festő hosszas
rábeszélésére együtt néztük meg. Vagy kétszáz mű mutatta be az olasz reneszánsz
kiváló alkotásait. Az ismert olasz mesterek tájképeivel és portréival nem tudtam
betelni… Megkapott a festészet varázsa, mely azóta is hatalmában tart… A kiállítás
megtekintése után szenvedélyes képgyűjtő lettem. Szenvedélyemnek persze akkor
még igen gyenge anyagi fedezete volt. A képek azonban, ha lassan is, de szaporodtak.”10
A gyűjtő visszaemlékezései szerint az első megszerzett darabok között volt a
szintén zentai StevanJenovacnak (Margit néni Pistának hívta) a zentai
városházát ábrázoló festménye.11
Tóth Margit életének döntő eseménye volt, amikor 1955-ben férjével, Fritz Thiellel
együtt családostul külföldre költözött. Zentához azonban továbbra is különös
módon ragaszkodott: „Alighogy elhagytam szülővárosomat, olyan honvágy kerített
hatalmába, melytől a mai napig sem tudtam szabadulni. Minden erőmet arra összpontosítottam,
hogy sok tájképet szerezzek a szülőföldről, a Vajdaságból. Azt akartam, hogy
az idegenben, a képeken keresztül velem legyen Zenta és a Tisza, melyektől elszakadni
soha nem tudtam.” Ajándékozási döntése 1970-ben, a zentai nagy árvíz idején
született.
A névadóról
Így keletkezett tehát az a gyűjtemény, amely ma egyedülállóan őrzi gyűjtője
zentai és szabadkai művésznemzedékének korai alkotásait. Sajnálatos azonban
az a tény, hogy amikor ezen nemzedék tagjai második világháború utáni képzőművészetünket
megalapozták, már hiányzott közülük az egyik legtehetségesebb, Tóth József (1916–1935).
Tóth Margit öccsének tehetségét 1934-ben fedezte fel a közvélemény egy akkoriban
divatossá vált karitatív akció során (Hangyát is hasonlóképpen fedezték fel
1933-ban). Egy zentai újság 1934-ben hírt ad arról, hogy Szőke Béla állatorvos-hallgató,
Schwarzer Gyula végzett jogász és Tripolszki Aladár orvostanhallgató a hadiárva
szobrászművész sorsát kezükbe vették, és elhatározták, nagyarányú segélyakciót
indítanak annak érdekében, hogy Tóth tanulását lehetővé tegyék, és zágrábi tartózkodását
biztosítsák, miután Ivan Meštrović Zágrábban élő neves szobrászművészünk látva
négy szobrát javasolta a zágrábi képzőművészeti iskolába való beiratkozását.12
A cikk még azt is közli, hogy „a Politikában is megjelent hír szerint
a fiatal tehetséget, a szegény asztalosinast magához veszi egy évre Mestrovics
Iván, a világ legnagyobb szobrászművésze”. A Híd című baloldali vajdasági
magyar folyóirat augusztusban kiállítást is szervezett a zentai Royal Szállóban
a tehetséges kezdő művészek megsegítésére. Ezen Tóth József szobrait is kiállították.13
A kiállítás teljes anyagi és erkölcsi sikerrel zárult14 olyannyira,
hogy Tóth József 1934 szeptemberében valóban megkezdhette Zágrábban a tanulmányait.
Szeretteinek innen címzett levelei színesen közlik a következő hónapok eseményeit.
Gimnáziumba jár, sokat tanul és rajzol, egy orvosnál tanul anatómiát, s közben
szegényesen él, sokat éhezik és fázik, s végül megbetegszik.15 Kénytelen
hazatérni. 1935. június 10-én hunyt el, haláláról a Híd szerkesztősége
is megemlékezik.16
Amikor 1952-ben Palicson megrendezik a Magyar Ünnepi Játékok keretében a Vajdasági
Magyar Képzőművészek seregszemléjét, Tóth József sem marad ki a sorból, majd
a hatvanas évek végén fedezik fel újra művészkörünk agilis tagjai, élükön Ács
Józseffel, s 1970-ben a zentai emlékkiállítás után megjelenik a róla szóló monográfia
is.17
Ez ad ötletet az 1955 óta Németországban élő Tóth Margitnak, hogy csaknem négy
évtizedes gyűjtőmunkájának eredményét szülővárosának, Zentának ajánlja föl.
Gyűjteményét öccséről nevezi el, és az ajándékozást ahhoz a feltételhez köti,
hogy a kollekció egy, a célnak megfelelő képtárban legyen elhelyezve. Ennek
köszönheti a város, hogy végre valóban képtárat és új múzeumi épületet kapott.
Mindez 1972-ben történt, amikor Jugoszlávia első háború utáni művésztelepe már
kerek húsz éve sikeresen működött Zentán szintén értékes gyűjteményt is létrehozva.
A Vajdaságban Tóth Margit gesztusa nem volt egyedülálló. A szakirodalom szerint
az 1945-től 1985-ig terjedő időszakban több mint negyven képzőművészeti gyűjteményt
ajándékoztak a köznek.18 Ezek száma különösen 1961 után növekedett
meg, amikor Újvidéken külön épületet kapott Pavle Beljanski képzőművészeti gyűjteménye,
majd ezt követően Zomborban is létrejött a Milan Konjović Képtár.
Ács József szerepéről
Tóth József újrafelfedezésében és az adomány létrejöttében annyi esztendő távlatából
megállapítható, hogy Ács József (1914–1990) festőművésznek, pedagógusnak, újságírónak
és művésztelep-szervezőnek központi szerep jutott. Mint említettük már, a Tóth
lányok Belgrádban ismerték meg az ott tanuló, vajdasági származású festőművész-növendéket,
aki egyikőjüket, azaz Etelkát feleségül is vette. Rövidesen Zentán telepedtek
le, és miután Ács József is kivette a részét az 1952-ben a vajdasági magyar
képzőművészek Palicson megrendezett retrospektív seregszemléjének szervezésében,
ugyanazon évben sikerült neki létrehozni Zentán Jugoszlávia háború utáni első
művésztelepét. Röviddel utána Újvidéken az Iparművészeti Főiskola igazgatója
lett egészen 1956-ig, amikortól nyugdíjba vonulásáig a Magyar Szó napilap
képzőművészeti felelőse: kritikákat és beszámolókat ír, képzőművészeti levelező
iskolát vezet. Műterme is a Forum Kiadóházban kapott helyet. Nem lehetett számára
nehéz „közel a tűzhöz” indítványozni és kivitelezni a Tóth József-monográfiát,
melynek anyagát ő maga válogatta. Amúgy az egész vajdasági képzőművészeti élet
aktív kísérője és résztvevője volt, főleg a zentai és topolyai művésztelepek
vezéregyénisége. Természetes hát, hogy Tóth Margitnak, immár mint rokonnak,
aki 1955 után is Németországból időnként hazalátogatott Zentára, Ács József
s az általa vezetett Zentai Művésztelep művészei segítettek gyűjtőtevékenységében.
Az ajándékgyűjtemény katalógusában Margit minderről így vall: „Képgyűjteményem
nagyra növekedett, s ez nem kizárólag az én érdemem. Kihasználom az alkalmat
arra, hogy köszönetet mondjak festő ismerőseimnek és barátaimnak a megértésért
és nagylelkűségért. Az ő hozzájárulásuk nélkül nem adhatnék Zentának ennyi képet…”19
Nem véletlen tehát, hogy a gyűjteményben dominálnak Ács József munkái, szám
szerint 71. Közéjük tartozik Tóth Margitnak és férjének, Fritz Thielnek az arcképe20
is, valamint a náluk, Urbachban 1967-ben tett vendégség alkalmával készült akvarellek
is.
A gyűjteményről
A közel 267 képet (olajképek, akvarellek, vázlatok, grafikák) magába foglaló
adomány Zentára kerülésével egyrészt a város két világháború közötti képzőművészete
elveszettnek hitt értékes darabjai (Vladica Nikolić, Stevan Jenovac, Almási
Gábor), másrészt a Zentai Művésztelep első húsz évének legjobb alkotása közé
tartozó művek kerültek vissza keletkezésük helyére. Az adományozás pillanatában
a zentai múzeum képzőművészeti fundusa szám szerint egyenlő volt magával az
adománnyal, úgy hogy a múzeumi tárgylista ezzel megduplázódott, s ugyanakkor
a gyűjtemény művészi értéke is megnövekedett. Tripolsky Géza akkori múzeumigazgató
részletesen beszámol a történtekről a Zentai Művésztelepről szóló könyvében.
Az Urbachba utazó háromtagú zentai bizottság egyik tagja ugyanis ő volt Ács
József és Benes József mellett.21 Thiel-Tóth Margit 1970-ben, a nagy
árvíz idején ajánlotta fel adományát. A bizottság először 1971-ben utazott ki
a képeket kiválogatása végett, miután május 31-én a községi képviselő-testület
döntést hozott az ajándékgyűjtemény elfogadásáról. Az év őszén szállították
az alkotásokat Zentára. Az ajándékgyűjteményről 1972-ben kétnyelvű kiadvány
is készül Tóth József Alapítvány – Fondacija Jožefa Tota címen, Sveska
prva – Első füzet jelzéssel. Itt olvasható Thiel-Tóth Margitnak, Gyetvai Lajosnak,
a községi képviselő-testület elnökének, valamint Tripolsky Gézának, a zentai
Városi Múzeum igazgatójának előszava, majd Bela Duranci szabadkai művészettörténész
tanulmánya, a művek jegyzéke és fekete-fehér reprodukcióválogatás következik.
Húsz év múlva készült el az alapítvány második füzete az akkori hagyatékőrzők:
Hajnal Jenő, Pejin Attila és jómagam szövegével. Az 1992-es kis kiadvány a gyűjteményből
készült emlékkiállítás része volt. Azóta két publikációs kísérlettel próbáltam
újszerűen megközelíteni és a fiatalabb nemzedékkel is megismertetni a szobrászt,
a gyűjtőt és magát a gyűjteményt.22
5. Almási Gábor: Tóth
József arcképe. Olaj–vászon, 32 × 25 cm. A zentai Városi Múzeum tulajdona,
leltári szám: T.269.
6. Tóth József: Micisapkás
férfi arcképe. Olaj–farostlemez, 32,5 × 24,5 cm. A zentai Városi Múzeum
tulajdona.
7. Hangya András: Margit.
Olaj–vászon, 29 × 24 cm, szignó jobbra lent: IS Hangya Bandi. A zentai Városi
Múzeum tulajdona.
8. Hangya András: Pár
(1934). Tempera, 23 × 15,5 cm, szignó jobbra lent: IS Hangya A. A szabadkai
dr. Vinko Perčić-gyűjtemény része, leltári szám: I-108.
9. Hangya András: Leány
fiúval. Olaj–vászon, 65 × 50 cm. A zentai Városi Múzeum tuladona.
10. Tóth József Alapítvány
– Fondacija Jožefa Tota. Sveska prva – Első füzet. Zenta–Senta, 1972.
11. Jenovac Stevan A
zentai városháza című festménye még mindég Tóth Margit személyes tulajdona
Urbachban.
12. Szentai Újság, XIII.
évf. (1934) 79. sz.: „Tóth József hadiárva négy szobrát mutatták be Mestrovics
Ivánnak, a ma élő legnagyobb szobrászművésznek. A művész két szoborra azt a
megjegyzést tette, hogy a kúszó férfi és Tóth Margit szobra is nagyon jó, de
a két akttanulmány nagyon tehetséges alkotás. Megígérte, hogy az elhagyatott,
szegény kartársa további sorsát is figyelemmel kíséri, később ő maga is vezeti…”
13. Szentai Friss
Újság, VIII. évf. (1934) 95. sz.
14. Szentai Friss
Újság, VIII. évf. (1934) 97. sz.: „Az ifjúság törekvését siker koronázta,
mert a kitett gyűjtőíven minden különösebb felhívás nélkül több mint huszonöten
jegyezték fel állandó havi adományaikat, amelynek folytán máris lehetségesnek
látszik Tóth József tovább képeztetése. A társadalmi és kulturális egyesületek
adományai még nem folytak be, de mértékadó köröktől nyert értesülésünk szerint
Tóth Józsefet már szeptember havában Zágrebba küldik…”
15. Ezek a levélrészletek
az 1970-ben kiadott monográfiában olvashatók.
16. Szentai Friss
Újság, IX. évf. (10935) 69. sz.
17. Tóth József-monográfia.
Újvidék, 1970.
18. Vera Jovanović:
Sudbina umetnina. Zbirke, sakupljači i darodavci u Vojvodini. Novi Sad,
1987.
19. Tóth József Alapítvány
– Fondacija Jožefa Tota. Sveska prva – Első füzet. Zenta–Senta, 1972.
20. Thiel-Tóth Margit
(1966). Olaj–farost, leltári szám: T-268. Thiel Fritz arcképe. leltári
szám: T-7.
21. Tripolsky 1980,
44. p.
22. Kovačev Olga: O
porodici Tot i Jožefu Totu. Rukovet, br. 10–12. Subotica, 1996. 55–59.
p.
22. Ninkovné K. Olga
Mária: Ajánlom és köszönöm Tóth Thiel Margitnak. Üzenet, XXXII. évf.
(2002. tél) 190–201. p.